Sunday, April 20, 2014

GURU??

Assalamualaikum w.b.t

Haiii sehat semua..haha oke jari akward pulak rasanye nak menaip..
ahh peduli apa kan..janji taip je la ikut suka hati..hehe #ikutkaw
haa lupe pulak nak citer pasal futher study saya..okelah saya sebenarnye teringin and mengharap sangat2 dapat jadi CIKGU..
'waahh cakap pon kekok depan orang ramai ada hati pulak nak jadi cikgu'..
ehh biarlah..jadi cikgu ni salah satu cara kita nak tambahkan keyakinan kita bila bercakap depan orang ramai.Orang cakap cikgu ni kena banyak bercakap,so kalau oda orang 2 diam tapi bila jadi cikgu dia akan banyak bercakap..
and saya xanak jadik cigu sekolah menengah..saya nak jadik cikgu sekolah rendah..!!hehe ajar budak sekolah rendah ni comel2 tau..
and thats why la saya mohon IPG..aip2,,bukan sebab elaun ea *adalah sikit* tapi sebab memang cita2 dari dulu lagi..
Korang pernah dengar tak 

"JUTAWAN AKHIRAT ADALAH SEORANG GURU"

nahh mesti korang pernah dengar kan?haha ni kata2 senior saya..tapi memang tak boleh disangkal lagi yang kata2 ni memang ada betulnye..Sebab apa??sebab salah satu daripada 3 perkara yang menyebabkan pahala berpanjangan adalah ILMU YANG BERMANFAAT..
apa yang cikgu ajar 2 semuanya mestilah bermanfaatkan..sehingga hari ni korang mengeja,membaca semuanya hasil dari tunjuk ajar cikgu..ya dok?
so sebenarnye pahala cikgu ni sangat lah banyak..kalaulah pahala ni boleh dilihat,tentu semua orang berebut-rebut nak jadik cikgu..
eh eh saya xcakap pekerjaan lain  xbagus..idak..saya just cakap pekerjaan cikgu ni macam atas lagi..
Al-muallim ni memang berat tanggungjawab dan amanah yang diberikan..Nak mengajar seorang budak bukanlah senang..ni kan pula nak mengajar berpuluh-puluh budak..kalau perangai sama xpe gak..ni perangai bermacam-macam..
ceehhh haha saya ni gaya macam ad pengalaman pulak..lagi satu,korang jangan lah lupa jasa baik cikgu2 korang..ingatlah sentiasa mereka dalam doa kalian..doakanlah kesejahteraan mereka cikgu2 yang telah mengajar kita..
SEBAB APA!!?
 sebab korang sekarang jadi doktor,arkitek,engineering,belajar hebat2 ke oversea,korang bermula dari mana?mestilah dari tadika lagi..korang ingat lagi x muka cigu tadika korang?korang ingat namanye?haa sedih cikgu kalau nama mereka pon korang xingat..
Umi saya selalu pesan,
"kalau pergi sekolah rendah nak hantar adik,salam2 lah cikgu kat sekolah tu kalau terserempak..tak kisah la cikgu baru ke lama sebab mereka da bersusah payah ajar adik2 nadia tu..dulu pon mereka penat2 ajar Nadia..xsalah bertanya khabar walaupon cikgu xingat Nadia,biarlah Nadia ingat mereka ye.."
so harap korang ingat lah jasa cikgu2 korang ea..

oke,sebenanrnye saya nak cerita pasal pengalaman saya masa pergi ujian IPG tu..tapi da melalut pulak..haha tapi ada jugak kan isi yang korang dapat..ye dok?
haha oke lah,,moga dijadikan peringatan buat kita semua..manusia ni tak lari dari penyakit lupa..so tak salah kalau kita saling mengingatkan ea..huhu

ok sampai disini je lah..hope korang yang masih xtau nak jadi apa besar nanti,krang amek la cikgu ea..InshaaAllah banyak manfaatnye tapi kenalah banyak bersabar..huhu ^^


Assalamualaikum w.b.t :)

No comments: